Ga verder naar de inhoud
Ambassadeur

Stefanie Reyskens

Architect-bestuurder Steenmeijer architecten
38
Antwerpen

Dat ze architect zou worden, dat was al heel lang duidelijk voor Stefanie. Dat ze restauratiearchitect zou worden, minder. Tijdens haar studie ontdekte ze dat vertrekken vanuit een bestaand verhaal, meer aansprak dan van een wit blad. Tijdens haar stage kwam ze terecht bij het kantoor van Rutger Steenmeijer, dat al gedurende enkele decennia een groot aantal monumentale kerken in portefeuille had. Stefanie werkte er onder andere mee aan de restauratie van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en de Sint-Pauluskerk in Antwerpen.

Acht jaar geleden nam ze het architectenbureau over en zet ze het werk van haar voorgangers verder. Kerken zijn haar specialiteit. Het is vooral de unieke combinatie die haar aanspreekt: de architectuur, de bijzondere sfeer, de harmonieuze verhoudingen en de rijkdom aan artefacten zoals beelden, schilderijen en andere kunstwerken. Alles is van uitzonderlijke kwaliteit. Er werd tijd, noch moeite, noch geld gespaard om zo’n groot gebouw tot in het kleinste detail als een gesammtkunstwerk te realiseren.

Daar aan mogen werken, van dichtbij beleven en keuzes maken hoe we er vandaag mee verder gaan, dat is een grote eer.

Die keuzes maken, dat doet Stefanie vaak in duo met Birgit, projectleider bij AG Vespa. Al bij haar stage kruisten hun paden en dat is zo gebleven. Nu werken ze samen aan de Sint-Jacobskerk en Sint-Pauluskerk. Het klikte vanaf het begin goed tussen hen en ondertussen vormen ze een goed gerodeerde tandem.

Het is heel fijn om ondertussen 15 jaar lang aan zo’n projecten te kunnen werken met een opdrachtgever en daar plezier aan te kunnen beleven. We voelen elkaar met weinig woorden goed aan en hebben dezelfde graad van verfijning.

Steenmeijer is ondertussen gegroeid tot een team van 17 architecten. Stefanie bewaakt dat over alle projecten heen dezelfde kwaliteit, visie en garanties geboden worden. Het delen van hun passie en de zaken die ze ontdekken, is ook een belangrijk element. Voor Open Monumentendag werkten ze een route uit langs verschillende kerken en ander religieus erfgoed dat zij in de stad hebben gerestaureerd of nog aan werken.

Iemand zei me: eigenlijk is het mooi, jullie laten die heilige huisjes of andere projecten verdwijnen achter steigers. En elke keer die steigers weer weggaan, geven jullie een cadeautje terug aan Antwerpen. Dat zette me aan het denken. We hebben zoveel interessante informatie die niemand weet. Die gaan we op Open Monumentendag ontsluiten via een mooie wandeling.

De favorieten van Stefanie

Probeer zeker onze Steenmeijer-wandeling uit. Wandel langs de mooiste erfgoedgebouwen en ontdek onze verrassende weetjes over hun historiek en de restauratiewerken. 

Als restauratiearchitect raad ik dit indrukwekkende 19e-eeuwse monument van harte aan, juist nu het nog in zijn originele staat te zien is. Binnenkort start een grote restauratie en herinrichting die het gebouw nieuw leven zal geven. Tijdens Open Monumentendag ervaar je hoe het Oud Vredegerecht tijdelijk dienstdoet als pop-up trouwzaal – een mooi voorbeeld van hoe erfgoed vandaag de dag een nieuwe functie krijgt.

Ruïnes spreken tot de verbeelding. Ze roepen beelden op van ridderverhalen, vergane glorie en mysterieuze tijden. Maar achter die romantische aanblik schuilt een boeiende uitdaging: hoe restaureer je een ruïne? Restaureren, reconstrueren of conserveren? Het is aan vakmensen en historici om samen te zoeken naar de juiste balans tussen behoud en beleving, elke site weer opnieuw.

Molens zijn indrukwekkend en zijn een samenspel van hout, wind en vakmanschap. De Beddermolen is daarenboven geen stilstaand decor, maar levend erfgoed – een krachtig staaltje techniek dat vandaag nog steeds maalt, kraakt en draait zoals eeuwen geleden. Het is prachtig om te zien hoe molenaars dit ambacht in leven houden, generatie na generatie.

Als restauratie-architect mag ik eeuwenoude zolders betreden, details bestuderen die verborgen zitten in het steenwerk en plekken betreden waar het grote publiek meestal niet bij kan. Nu onthult de kathedraal ook aan jou haar verborgen kant, een kant die ik de afgelopen tien jaar als architect van de kathedraal heb mogen van dichtbij inspecteren. Een unieke blik achter de schermen van een monument dat we denken te kennen, maar nog zoveel geheimen in zich draagt.