Ga verder naar de inhoud

Hulp bij het aanmaken van een account

Stap-voor-stap gids op basis van veel gestelde vragen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Contacteer ons op openmonumentendag@herita.be

Organisatie selecteren

Waarom moet ik een organisatie selecteren?

  • Je kan met je collega's samenwerken: je ziet jullie gezamenlijke lijst van activiteiten & bestelformulier voor promotiemateriaal. Geen problemen meer als er iemand vertrekt of met vakantie is: elke collega kan op elk moment aan alle informatie.
  • Op deze manier is elke activiteit en locatie altijd gelinkt aan een organisatie. Dit maakt veel praktische zaken zoals rapportage of lijstjes maken, makkelijker.

Ik ben geen deel van een organisatie

  • We interpreteren het begrip "organisatie" ruim. Ook een heemkundige kring, tijdelijke vereniging, ... is een organisatie voor OMD.
  • Ben je een privé-eigenaar? Dan kies je voor de naam van je woning of site als organisatie.

Waar worden de organisaties gezocht?

  • Ons systeem is gelinkt met de uitdatabank en zoekt de organisaties/monumenten daar op. Dat spaart tijd bij het invoeren.

Mijn organisatie staat in de lijst, maar met een fout adres/naam

  • Dit wil zeggen dat ze fout in de uitdatabank staat. Dat zetten we best recht daar, zo komt het ook juist op de OMD-website.
    • Heb je daar een account? Pas de gegevens dan daar aan, geef het systeem even tijd (max 24u) en keer dan hier terug.
    • Heb je er geen account? Mail dan de "foute" gegevens + de aanpassingen die je wil door naar openmonumentendag@herita.be en dan doen wij de aanpassing in de uitdatabank voor jou. We kunnen dit niet instant doen. Dus je kan voorlopig de "foute" selecteren, de aanpassing komt dan later juist door.

Wat gebeurt er als ik een nieuwe organisatie aanmaak?

  • Deze wordt vanaf dan de organisatie waar jij (en evt. anderen) aan gelinkt bent binnen OMD.
  • Deze wordt ook aangemaakt op de uitdatabank. Als je daar niet actief bent, gebeurt er verder niets mee.
  • Ter info: de gegevens die je invoert, zijn zichtbaar op de uitdatabank.

Er wordt gevraagd om een website in te geven, maar mijn organisatie heeft geen website

  • Dit is een verplichting vanuit de uitdatabank. Je moet hier iets invullen. Maar dit veld wordt niet weergegeven op de OMD-website.
  • Je kan een alternatief webadres ingeven, bv. een facebookpagina, website van de gemeente, pagina van het gebouw op de inventaris van Onroerend erfgoed,...
  • Alternatief kan je ook iets als www.geenwebsite.be ingeven. Het systeem neemt dit ook aan. Dit wordt niet weergegeven op de OMD-website.

Ik krijg een melding dat de organisatie al bestaat. Wat nu?

  • De eerste persoon binnen een organisatie die een account aanmaakt, wordt automatisch de beheerder. Je ziet het emailadres van deze persoon staan bij het aanmaken van een account als je de melding krijgt dat de organisatie al actief is binnen de website.
  • Vul je emailadres in in het voorziene veld en klik op "toegang aanvragen".
    • De beheerder krijgt nu een mailtje waarin staat dat jij wil aansluiten bij de organisatie om samen te werken binnen de website.
    • De beheerder bevestigt dat jij hiervoor in aanmerking komt
    • Jij krijgt een mailtje waarin staat dat je goedgekeurd bent. Je klikt op de knop in die mail en dan kan je een wachtwoord invoeren voor jouw account. Vervolgens kan je verder aan de slag met het aanmaken van je persoonlijke account.

Wat is de taak van de beheerder?

  • De enige taak is om te bevestigen dat mensen die willen aansluiten bij de organisatie-account op de OMD-website, dat mogen.
  • Krijg je een toegangs-vraag van iemand die je niet kent? Contacteer deze dan best even om uit te klaren wat er misloopt.
  • Verlaat de beheerder de organisatie of is er een andere reden waarom je iemand anders beheerder wil maken? Laat even iets weten en dan regelen we dat.

Ik had al een account doordat ik deelnam aan een eerdere editie van Open Monumentendag, maar ik kan er niet mee inloggen.

  • Omdat er vanaf dit jaar gewerkt wordt met een nieuwe website die het gebruiksgemak voor bezoeker en organisator moet verhogen, moet je je eenmalig terug registreren door een nieuw account aan te maken. Ook als je al een account hebt op de UiTdatabank, moet je een nieuw account aanmaken op de website van Open Monumentendag.

Email en wachtwoord invoeren

Welke informatie moet ik hier ingeven?

  • Geef hier je persoonlijke (werk) emailadres en telefoonnummer in. Zo kunnen we jou makkelijk contacteren bij vragen of problemen

Wat gebeurt er met mijn informatie?

  • In het kort: we gebruiken deze enkel intern in het kader van OMD. Ze verschijnt nergens bij een activiteit of elders op de website.
  • In het lang: lees de privacy policy

Wat is de B2B nieuwsbrief van Herita?

  • Dit is een nieuwsbrief waarin algemene informatie over OMD gecombineerd wordt met ander erfgoedsector-gerelateerd nieuws vanuit Herita.
  • Deze nieuwsbrief is nog in opstart. Momenteel is dit een onregelmatige nieuwsbrief over OMD en nieuws dat daaraan gelinkt is.

Bij het kiezen van een wachtwoord krijg ik steeds de melding dat het wachtwoord niet sterk genoeg is.

  • Controleer of het wachtwoord aan de volgende eisen voldoet: minimaal 8 tekens, zowel hoofdletters als kleine letters, 1 numeriek teken, 1 symbool zoals @, !,...
  • Wanneer de melding steeds blijft terugkomen, kan het helpen om even een ander vakje te selecteren, bijvoorbeeld dat van "voornaam", waarna het wachtwoord soms wel wordt geaccepteerd.

Coördinator functie

Wat is de coördinatorfunctie?

  • Als coördinator kan je zien welke activiteiten al geregistreerd zijn voor OMD in jouw stad/regio
  • We hebben dit voorzien voor coördinatoren die bij steden, gemeenten, IOED's,... werken en voor wie het een meerwaarde is om te weten wie er activiteiten organiseert in hun regio, bv. zodat ze deze kunnen contacteren om opgenomen te worden in een lokale brochure.

Hoe vraag ik deze functie aan?

  • De eerste persoon die binnen een organisatie registreert, geeft simpelweg de postcodes in waarvoor je deze functie wil activeren.
  • We werken op basis van vertrouwen: je krijgt deze functie automatisch toegekend na aanvraag. Als we onregelmatigheden opmerken, kunnen we deze intrekken.
  • De functie is op organisatie-niveau. Alle aangeslotenen kunnen dus hetzelfde zien.

Wat kan je precies zien?

  • Via de knop "Activiteiten in mijn regio bekijken" op de homepage van de organisatorenzone, krijg je een lijst te zien van alle activiteiten die in jouw postcode(s)-regio geregistreerd staan. Per activiteit staat ook de locatie en organisator vermeld.
  • Dit is uiteraard altijd een momentopname: organisatoren kunnen doorlopend activiteiten invoeren. Het is ook pas als ze op "publiceren" klikken, dat de activiteiten in jouw overzicht terecht komen.
  • Je kan de inhoud van de activiteiten op dit moment pas te zien na de algemene publicatie van het programma op 7 augustus. Laat het ons weten als je dit al vroeger nodig hebt (en waarom). De activiteiten zijn voor 7 augustus niet te zien op de uitdatabank/uitinVlaanderen.

Hoe vraag ik na registratie extra postcodes aan?

  • Dit doe je via een mailtje naar openmonumentendag@herita.be

Wachtwoord vergeten?

  • Ga naar portaal.openmonumentendag.be/aanmelden
  • Klik op "wachtwoord vergeten?" en volg de instructies.