Ga verder naar de inhoud

Deelnemingsvoorwaarden

Herita organiseert Open Monumentendag samen met lokale organisatoren. Lokale organisatoren kunnen privé-eigenaars zijn, maar ook Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddiensten, erfgoedverenigingen, beheerders van monumenten, steden en gemeenten,... Kortom: iedereen die iets wil organiseren, is welkom om aan te sluiten.

Fysieke openstellingen

De voorwaarden om deel te nemen zijn eenvoudig:

  • Het onroerend erfgoed staat centraal tijdens jouw activiteit.
    Monumenten, landschappen, archeologische sites of varend erfgoed, al dan niet beschermd, kunnen deelnemen.
  • De onroerend erfgoedsites zijn opengesteld voor het grote publiek op zondag 10 september.
    Onroerend erfgoed dat op andere momenten of het hele jaar door wordt opengesteld, kan uiteraard ook deel uitmaken van het programma. Maar liefst valt er op Open Monumentendag dat tikkeltje meer te beleven dan op andere dagen: een unieke rondleiding, een exclusief gedeelte, een bijzondere tentoonstelling, een originele randactiviteit...
  • Het opengestelde erfgoed kan gratis bezocht worden.
    Voor een optionele randactiviteit kan een kleine, billijke vergoeding gevraagd worden. Je mag ook steeds een hapje en een drankje verkopen, zolang het erfgoed maar gratis bezocht kan worden. Hoofdactiviteiten die niet gratis zijn, worden niet op de website weergegeven. Als je vragen hierover hebt, neem dan gerust contact op met ons.

Digitale initiatieven

Alle digitale initiatieven zijn welkom, van een 360°-film tot een dronebeeld of een online challenge.

Thema

We volgen het thema van de Europese Monumentendagen. Dit jaar is dit immaterieel erfgoed, wat we vertaald hebben in de slogan "Met hart en ziel".

Meedoen met het thema is geen verplichting maar het heeft wel een heel aantal voordelen. Je wordt zelf uitgedaagd om vanuit een andere invalshoek naar je monument te kijken, en dat kan verrassende resultaten opleveren. Voor bezoekers is een extra activiteit naast het vaste aanbod vaak ook een extra reden om langs te komen. En in de algemene publiekscampagne en pers ligt de focus meestal op het thema, wat extra aandacht voor jouw activiteit kan opleveren als je daar bij aansluit.