Menu

Tips van Inter Vlaanderen

Disability

1. Informeer je bezoekers over de toegankelijkhied, vooraf en ter plaatse

  • Informeer transparant over de toegankelijkheid en doe dit zowel via de website als ter plaatse.  
  • Voorzie een infopunt voor personen met een beperking voor (mail en telefoonnummer) en tijdens het event.
  • Hanteer eenvoudig te gebruiken taal (correct woordgebruik, duidelijke taal)
  • Zorg ervoor dat je uitnodiging, logo, flyers en andere communicatiemiddelen een toegankelijke lay-out  hebben. Denk daarbij aan voldoende contrast tussen tekst en achtergrond, een toegankelijk lettertype, een duidelijke structuur…
  • Hanteer een combinatie van tekst en (begrijpbare) pictogrammen.
Rolstoel

2. Zorg dat je evenement vlot bereikbaar is

  • Communiceer duidelijk over de bereikbaarheid van je locatie met de auto, het openbaar vervoer, te voet of met de fiets.
  • Voorzie voldoende voorbehouden parkeerplaatsen op korte afstand van de ingang. Geen parking dichtbij? Een toegankelijke pendeldienst of een kiss & ride zone zijn goede alternatieven.
beperking

3. Maak je locaties toegankelijk en bruikbaar voor iedereen

  • Zorg voor een vlotte circulatie op je locatie voor personen met een beperking Ga na of iedereen vlot van de ene plek naar de andere kan.
  • De in- en uitgang moeten voldoende breed zijn. Zorg dat bij grote drukte mensen je evenement eenvoudig kunnen betreden. Om verschillende redenen is aanschuiven in de menigte voor mensen met een beperking vaak een probleem. Bij kassa’s, balies of standen voorzie je best een verlaagd en onderrijdbaar gedeelte.
  • Garandeer een goede zichtbaarheid voor iedereen, niet alleen voor mensen met een beperking, maar ook bezoekers met een kleine gestalte en kinderen zijn hier gebaat bij. Dit kan bijvoorbeeld met een voorbehouden zone.
  • Zorg voor voldoende aangepast sanitair en let erop dat dit eenvoudig vindbaar is. Zeker als er in jouw monument geen aangepast sanitair aanwezig is, verwijs je hen duidelijk door naar een alternatief in de buurt. Geef indien mogelijk ook aan of de toiletten al dan niet genderneutraal zijn.

Enkele communicatietips

  • Alles staat of valt met een duidelijke en eerlijke communicatie.
  • Geef aan mensen met een beperking duidelijk mee wat ze kunnen verwachten en welke delen van het gebouw al dan niet bereikbaar zijn. Verduidelijk ook waar het eventuele probleem zich situeert: zijn er trappen, niveauverschillen, is er een aangepast toilet, is de ondergrond modderig, zijn de kasseien in slechte staat? Hoe lang duurt een rondleiding, hoeveel kilometer bedraagt een wandeling? Zo kan ieder voor zich uitmaken of de activiteit al dan niet geschikt is.
  • Besef dat je misschien fouten maakt bij je pogingen om de verschillende groepen zo inclusief mogelijk en zonder discriminatie te benaderen. Dit maakt deel uit van het leerproces en een eenvoudige verontschuldiging of verzoek om verduidelijking brengt je al veel verder!

Praktijkvoorbeeld

Laat je inspireren door de aanpak van het Kasteel van Gaasbeek! De website van het kasteel heeft een uitgebreide rubriek ‘toegankelijkheid’ op de website. Het kasteel realiseerde ook reliëfkaarten van het kasteeldomein zodat iedereen zich kan oriënteren en werkte een voelmaquette in kunststof uit zodat iedereen de details van het kasteel kan waarnemen. Tip om het kostenplaatje te drukken: samenwerkingen met (hoge)scholen, service clubs uit de buurt, etc. kunnen helpen om zaken te realiseren.

Niet zeker of je de juiste keuzes maakt of de juiste voorzieningen treft? Wil je zeker zijn dat je inspanningen aansluiten bij deze suggesties? Klop dan aan bij Inter voor advies op maat: events@inter-events.be en https://www.inter.vlaanderen/events